Artykuły

Odsłonięcie Czarnej maski

W poznańskim Teatrze Wiel­kim zapowiada się nie notowa­ny dotąd zjazd miłośników sztu­ki wokalnej. Przybędą z całego kraju, ale także z zagranicy. Swój przyjazd zapowiedziało już ponad pięćdziesięciu dyrektorów i impresariów znanych w świecie teatrów i festiwali opero­wych. Powodem tego zaintere­sowania jest prapremiera pol­ska opery Krzysztofa Penderec­kiego Czarna maska, którą przygotowuje tamtejszy ze­spół operowy pod kierownic­twem artystycznym dyr. Mie­czysława Dondajewskiego.

Czarna maska jest utwo­rem skomponowanym w oparciu o sztukę teatralną pod tym samym tytułem, napisaną przez G. Hauptmanna, a odsuniętą w zapomnienie wskutek hitlerow­skiego zakazu jej wystawienia.

— Jest to jedno z najwybit­niejszych współczesnych dzieł operowych — mówi Mieczysław Dondajewski — Przyrównać je można, moim zdaniem, do ta­kich wielkich utworów XX wieku, jak Śmierć w Wenecji Brittena, czy Ognisty ptak Prokofiewa. I jest to zarazem chyba najtrudniejszy technicz­nie utwór w literaturze operowej — utwór wymagający od wykonawców wzniesienia się na wyżyny umiejętności wokal­nych. Dodajmy więc, że głów­ne partie w Czarnej masce śpiewać będą tacy znani arty­ści, jak Ewa Werka, Radosław Żukowski, Józef Kolesiński, Je­rzy Kulczycki, Urszula Jankowiak, Janusz Temnicki i Piotr Liszkowski.

Polskie prawykonanie Czar­nej maski odbędzie się 25 paź­dziernika br. W dzień później Krzysztof Penderecki otrzyma doktorat honoris causa Uniwer­sytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, a następnie dyrygować będzie wykonaniem swojego Polskiego requiem.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji