(A)pollonia
W sobotę od dawna oczekiwana premiera nowego spektaklu Krzysztofa Warlikowskiego
W (A)pollonii reżyser Kruma i Aniołów w Ameryce pyta o sens ofiarowania swojego życia za innych. Opowiada o kobietach, które to zrobiły. Są to Ifigenia i Alkestis, ale też Apolonia, która ratowała Żydów w czasie II wojny.
Dotychczasowe spektakle Warlikowskiego były zazwyczaj inscenizacjami konkretnych tytułów. Wystawiał dramaty Szekspira od Poskromienia złośnicy po Burzę, Oczyszczonych Sarah Kane, Kruma Hanocha Levina czy Anioły w Ameryce Tony’ego Kushnera. W scenariuszu (A)pollonii, nad którym pracował wspólnie z Jackiem Poniedziałkiem i Piotrem Gruszczyńskim, łączy bardzo różne teksty: Ajschylosa, Eurypidesa, Johna Maxwella Coetzeego, Jonathana Littella i wreszcie Hanny Krall. Wśród utworów, które znalazły się na tej liście, są też Bociany Hansa Christiana Andersena czy wiersz Andrzeja Czajkowskiego Mamo, gdzie jesteś?.
— Dramaty Eurypidesa i Ajschylosa niespodziewanie zrymowały się z opowiadaniem Hanny Krall o Apolonii Machczyńskiej. Historie Ifigenii, Alkestis, Apolonii mówią coś bardzo istotnego o nas, Polakach, naszych lękach. Ten perfidny eksperyment sprowokowany przez bogów greckich trwa nadal — mówił Krzysztof Warlikowski kilka dni temu podczas spotkania w Gazeta Café.
Historię Apolonii poznajemy z punktu widzenia Rywki, Żydówki, która dzięki niej przeżyła, i syna Sławka, który odbiera w imieniu matki medal Sprawiedliwy wśród Narodów Świata. — Ale czy te ofiarowania nie powinny budzić wątpliwości? A jeśli jedno ofiarowanie pociąga za sobą inne? A jak my byśmy zachowali się w takiej sytuacji? — zastanawia się reżyser.
(A)pollonia to pierwsza premiera Nowego Teatru — nowej sceny Krzysztofa Warlikowskiego. W siedzibie Nowego na Mokotowie nie da się jeszcze grać. Dlatego spektakl będzie pokazywany gościnnie na scenie w Centrum Kulturalnym w dawnej Fabryce Wódek „Koneser”.
A już za dwa miesiące (A)pollonię zobaczą widzowie festiwalu w Awinionie. Spektakl powstaje w koprodukcji z aż pięcioma teatrami: Starym z Krakowa, Theatre National de Chaillot w Paryżu, Theatre Royal de la Monnaie w Brukseli, Theatre de la Place w Liege, Comedie de Geneve-Centre Dramatique i Festival d’Avignon i Wiener Festwochen. Tym większe są oczekiwania.
(A)pollonia, adaptacja: Krzysztof Warlikowski, Jacek Poniedziałek, Piotr Gruszczyński, reżyseria — Krzysztof Warlikowski, scenografia: Małgorzata Szczęśniak, muzyka: Paweł Mykietyn, światło: Felice Ross. Występują m.in.: Magdalena Cielecka, Danuta Stenka, Maja Ostaszewska, Magdalena Popławska, Renate Jett, Andrzej Chyra, Marek Kalita, Jacek Poniedziałek, Maciej Stuhr, Tomasz Tyndyk. Premiera — 16 maja w Centrum Kultury w dawnej Fabryce Wódek „Koneser ”