Artykuły

(A)pollonia

W sobotę od dawna oczekiwana premiera nowego spektaklu Krzysztofa Warlikowskiego

W (A)pollonii reżyser Kruma i Aniołów w Amery­ce pyta o sens ofiarowa­nia swojego życia za in­nych. Opowiada o kobie­tach, które to zrobiły. Są to Ifigenia i Alkestis, ale też Apolonia, która ratowała Ży­dów w czasie II wojny.

Dotychczasowe spektakle Warlikowskiego były zazwyczaj inscenizacjami kon­kretnych tytułów. Wystawiał dramaty Szekspira od Poskromienia złośnicy po Burzę, Oczyszczonych Sarah Kane, Kruma Hanocha Levina czy Anioły w Ameryce Tony’ego Kushnera. W sce­nariuszu (A)pollonii, nad którym praco­wał wspólnie z Jackiem Poniedziałkiem i Piotrem Gruszczyńskim, łączy bardzo różne teksty: Ajschylosa, Eurypidesa, Joh­na Maxwella Coetzeego, Jonathana Littella i wreszcie Hanny Krall. Wśród utwo­rów, które znalazły się na tej liście, są też Bociany Hansa Christiana Andersena czy wiersz Andrzeja Czajkowskiego Ma­mo, gdzie jesteś?.

— Dramaty Eurypidesa i Ajschylosa niespodziewanie zrymowały się z opowia­daniem Hanny Krall o Apolonii Machczyńskiej. Historie Ifigenii, Alkestis, Apolonii mówią coś bardzo istotnego o nas, Pola­kach, naszych lękach. Ten perfidny eks­peryment sprowokowany przez bogów greckich trwa nadal — mówił Krzysztof Warlikowski kilka dni temu podczas spot­kania w Gazeta Café.

Historię Apolonii poznajemy z punktu widzenia Rywki, Żydówki, która dzięki niej przeżyła, i syna Sławka, który odbiera w imieniu matki medal Sprawiedliwy wśród Narodów Świata. — Ale czy te ofiarowa­nia nie powinny budzić wątpliwości? A je­śli jedno ofiarowanie pociąga za sobą in­ne? A jak my byśmy zachowali się w takiej sytuacji? — zastanawia się reżyser.

(A)pollonia to pierwsza premiera Nowego Teatru — nowej sceny Krzyszto­fa Warlikowskiego. W siedzibie Nowego na Mokotowie nie da się jeszcze grać. Dla­tego spektakl będzie pokazywany gościnnie na scenie w Centrum Kulturalnym w dawnej Fabryce Wódek „Koneser”.

A już za dwa miesiące (A)pollonię zobaczą widzowie festiwalu w Awinionie. Spektakl powstaje w koprodukcji z aż pię­cioma teatrami: Starym z Krakowa, The­atre National de Chaillot w Paryżu, Theatre Royal de la Monnaie w Brukseli, Theatre de la Place w Liege, Comedie de Geneve-Centre Dramatique i Festival d’Avignon i Wiener Festwochen. Tym większe są ocze­kiwania.


(A)pollonia, adaptacja: Krzysztof Warlikowski, Jacek Poniedziałek, Piotr Gruszczyński, reżyseria — Krzysztof Warlikowski, scenografia: Małgorzata Szczęśniak, muzyka: Paweł Mykietyn, światło: Felice Ross. Występują m.in.: Magdalena Cielecka, Danuta Stenka, Maja Ostaszewska, Magdalena Popławska, Renate Jett, Andrzej Chyra, Marek Kalita, Jacek Poniedziałek, Maciej Stuhr, Tomasz Tyndyk. Premiera — 16 maja w Centrum Kultury w dawnej Fabryce Wódek „Koneser ”

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji