Kociubińska
KOCIUBIŃSKA Stanisława (działała 1914–1930),
tancerka.
Ukończyła szkołę baletową przy Teatrze Wielkim w Warszawie. Już w trakcie nauki występowała na scenie Teatru Wielkiego, letniej scenie w Ogrodzie „Bagatela” oraz w Teatrze Nowości, np. w grudniu 1914 w balecie-pantomimie Potężny sojusz, w sierpniu 1915 w Jeziorze łabędzim, w 1916: jako Chinka (Wieszczka lalek, styczeń), w balecie-pantomimie Przygody Arlekina (kwiecień), w Orfeuszu w piekle (maj). Na popisie uczennic, 18 marca 1917, wyróżniła się w dołączonym do Verbum nobile „baleciku dziecięcym” pod tytułem Baśń leśna.
Od sezonu 1917/18 była solistką baletu Teatru Wielkiego. Tańczyła w spektaklach baletowych: Coppelia (taniec Godzin), Postój kawalerii (walc), Eunice (taniec Egipcjanek) – 1917; Szeherezada (jako Almejka, sezony 1917/18, 1919 i 1920), Divertissement (sezon 1917/18), Sfinks (1919), Pan Twardowski Ludomira Różyckiego (taniec Wiślanek, Odalisek, 1921 i 1922), Giselle (1922), Karczma (1922); w scenach baletowych w operach: Carmen (1917), Afrykanka (taniec Bajaderek, sezon 1917/18), Flet zaczarowany (1922).
Na listach zespołu Teatru Wielkiego figurowała jeszcze w sezonie 1922/23. Później zaangażowała się do zespołu baletowego Jana Cieplińskiego i być może była już jego solistką w sezonie 1923/24 w Poznaniu, a na pewno w 1924/25 występowała z tym zespołem w Wilnie i w objeździe miejscowości wschodniej Rzeczypospolitej. Po rozwiązaniu baletu Cieplińskiego, wróciła na stanowisko solistki Teatru Wielkiego w Warszawie i na pewno tańczyła tu w sezonach 1927/28–1929/30, np. w Szopenianach, Bajce Stanisława Moniuszki (1928), Weselu na wsi, Święcie ognia, Szeherezadzie (1930).
Bibliografia
Mamontowicz-Łojek: Terpsychora (il.); Pudełek: Balet 1867–1915; Gon. Teatr. i Sportowy 1921 nr 1; Kur. Warsz. 1917 nr 78, 1920 nr 165; Pam. Teatr. 1996 z. 1–2 s. 69 (il.); Scena Pol. 1922 z. 11–12, 1929 z. 2; Pudełek: Materiały 1915–39; Spis ZASP 1923; Straus: Repertuar 1915–16.
Ikonografia
Fot. – MTWarszawa.
Źródło: Słownik biograficzny teatru polskiego 1910–2000, t. III, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2017.
Zachowano konwencję bibliograficzną i część skrótów używanych w źródłowej publikacji.