Artykuły

Camus i Huebner

PRZYPOMNIJMY: zmarły tragicznie przed ośmiu laty wybitny twórca francuski, Albert Camus - prozaik, dramatopisarz, filozof, eseista, ak­tor, reżyser, a nade wszystko w całej swej twórczości wielki moralista fran­cuskiego egzystencjalizmu, autor wielu (znanych również i w Polsce) powieści (,,Upadek",, "Obcy", "Dżuma" i in.) i sztuk teatralnych (m.in. "Stan oblężenia" - adaptacja "Dżumy", ,,Caligula", "Spra­wiedliwi", ,,Bunt w Asturli", "Nieporo­zumienie"), esejów (tom esejów "Mit Syzyfa" i głośny esej "Człowiek zbuntowa­ny"), adaptacji teatralnych ("Biesy" Dostojewskiego, "Requiem dla zakonnicy" Faulknera).

Przypomnijmy: aktor teatralny i filmo­wy Zygmunt {#os#871}Huebner{#/} (m.in. główna ro­la w "Westerplatte"), znany reżyser, kie­rownik artystyczny i dyrektor teatru (w Gdańsku, od kilku lat Starego Teatru w Krakowie).

Nie przypadkiem Zygmunt Huebner, który rzadko raczej wypowiada się jako aktor, sięgnął właśnie po Camusa, po je­go głośną powieść czy raczej rozbudo­wany, nieznacznie tylko zbeletryzowany esej filozoficzny i moralny. Dotychczaso­we manifestacje ideowo-artystyczne Huebnera - i jako kierownika artystyczne­go teatru i jako reżysera - wskazują na pewne pokrewieństwo z autorem ,.Caliguli". Ta ideowo-artystyczna bliskość wpłynęła również dodatnio zarówno na trafność dokonania wyboru fragmentów "Upadku" jak i na precyzję aktorskiego przekazu filozoficznych i moralnych treści dzieła.

Całość zamknął Huebner w godzinny recital aktorski. Percepcja tego recitalu, dającego wiele satysfakcji intelektualnej a jednocześnie pobudzającego do wielu kontrowersyjnych własnych przemyśleń, nie była łatwa, recital zmuszał bowiem do nieustannej koncentracji intelektual­nej, co po pół godzinie spowodowało pe­wien spadek napięcia. Pamiętał o tym Huebner, dobierając w dalszych partiach teksty bardziej agresywne intelektualnie, odświeżające ironią, paradoksem, zaska­kującą pointe'ą. Nośność i sugestywność nadała też temu godzinnemu esejowi filozoficzno-moralnemu formę pozorowanego dialogu bohatera "Upadku", dla przekazu którego Huebner znalazł naj­bardziej właściwe i trafne środki aktor­skiego wyrazu. To był właśnie - w ar­tystycznej kondensacji - ten teatr inte­lektualny, który próbuje robić u nas od wielu lat, z różnymi wynikami, Zygmunt Huebner. Teatr który nie zawsze można akceptować w płaszczyźnie filozoficznej, ideowej czy społecznej, z którym trzeba dyskutować, ale właśnie teatr fermentu i niepokoju, teatr szukający i pytający.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji