Teatralny OFF na wysokim poziomie
Podczas zeszłorocznej edycji Festiwalu Windowisko niski poziom spektakli nie pozwolił przyznać Grand Prix. W tym roku poziom był tak wysoki, że jury musiało podzielić główną nagrodę.
Jury w składzie: Janusz Bałdyga - performer, członek Akademii Ruchu, Elwira Twardowska, kierownik Klubu Plama GAK i Anna Kociarz-Konopińska, aktorka Teatru Wybrzeże nagrodę podzieliło między trzy teatry - za najlepsze spektakle równorzędną nagrodę w wysokości 2000 zł otrzymały Teatr Ecce Homo za "Padamme, padamme" i Teatr Krzyk za "Wydech".
Nagrodę w wysokości 1000 zł za świetny spektakl, ale z naciskiem na najlepszą grę aktorską przyznano Marcie Andrzejczyk [na zdjęciu] za rolę w monodramie "Letnie małżeństwo" Teatru Kreatury.
- Wszystkie nagrodzone teatry były najlepsze i nieporównywalne zarazem - mówi Janusz Bałdyga przewodniczący jury. Monodram "Letnie małżeństwo" był bardzo dobrze wyreżyserowany, a przede wszystkim świetnie zagrany. Stąd nagroda za aktorstwo. "Wydech" Teatru Krzyk to propozycja wybitnie autorska. Spektakl o nich samych, o ich problemach, zagrany w sposób niekonwencjonalny, wykraczający poza doświadczenie i aspiracje teatru dramatycznego.
Spektakl "Padamme, padamme" Teatru Ecce Homo był świetnie zagrany, choć w konwencji, którą znamy. Profesjonalnie i dojrzale zagrany, mimo tak młodego zespołu. Na pewno mógłby się obronić na scenie dramatycznej - argumentuje.
Najlepszym reżyserem tegorocznego Windowiska, zakończonego w sobotę 18 paździenika, okazał się Marcin Bortkiewicz, który przygotował "Padamme, padamme". Jest aktorem, scenarzystą, reżyserem teatralnym i filmowym. Od 1991 r. związany z Teatrem Rondo w Słupsku, a od dwóch lat również z Teatrem Ecce Homo z Kielc, gdzie zrealizował "Wybrańca" Manna i właśnie "Padamme, padamme" na motywach prozy Sołżenicyna. Za reżyserię tego spektaklu Bortkiewicz otrzymał indywidualną Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska - Gdańskie Stypendium Teatralne (8 tysięcy złotych).
Podsumowanie Windowiska w jutrzejszym wydaniu "Gazety".