Święto teatru offowego
Teatr Konsekwentny prezentuje swoje najlepsze spektakle w Starej Drukarni Są w Warszawie miejsca, których wielu widzów nie podejrzewałoby o teatralność: opuszczone fabryki, hale produkcyjne, stare drukarnie...
Tymczasem ich specyficzny klimat sprawia, że znakomicie czują się w nich przedstawienia tzw. sceny offowej, czyli teatrów działających poza głównym nurtem sztuki i tradycyjnymi instytucjami kulturalnymi.
Teatr Konsekwentny chce udowodnić, że jednym z miejsc, w których można robić teatr, jest Stara Drukarnia przy ul. Ogrodowej.
Od Czwartku (27-03) przez cztery dni Konsekwentny prezentować będzie swoje najlepsze przedstawienia. Wśród nich są: ..Taśma" Stephana Belbera - spektakl, w którym publiczność zamknięta zostaje w klaustrofobicznym pokoju razem z dwójką bohaterów, którzy prowadzą ze sobą zimną psychologiczną rozgrywkę.
"Wyrok śmierci na konia Faraona", przedstawienie opowiadające historię o śledztwie w sprawie śmierci Henryka Szylinga, rozgrywające się w klimacie z lat 70. "Pacjent"-monodram w wykonaniu Arkadiusza Września, który gra pacjenta typowego warszawskiego szpitala.
Zobaczymy także ostatni spektakl Konsekwentnego "Someone who watch ove rme..." [na zdjęciu]. To sztuka w której amerykański doktor, irlandzki dziennikarz i angielski nauczyciel przetrzymywani przez terrorystów walczą o zachowanie człowieczeństwa. - Ale ta sztuka nie jest o terroryzmie w skali globalnej czy konflikcie bliskowschodnim. Jest o relacjach między ludźmi w ekstremalnej sytuacji. O ludziach, którzy muszą za wszelką cenę znaleźć wspólny język - opowiada grający w spektaklu Adam Sajnuk, założyciel teatru.
Obchodzący niedawno dziesięciolecie swojego istnienia Teatr Konsekwentny niezmiennietrzyma wysoki poziom ibez obaw konkurować może z zawodowymi scenami stolicy. Swoje spektakle pod jego szyldem realizują reżyserzy tacy jak Michał Siegoczyński ("Taśma") czy Łukasz Kos ("Someone who 'll watch over me..."), zagrają w nich znakomici młodzi aktorzy, zarówno amatorzy, jak i zawodowcy, m.in. Magdalena Popławska ("Taśma") i Wojciech Solorz ("Someone who'll watch over me...").
Całością dowodzi Adam Sajnuk, który zapowiadał: "Chcę stworzyć offowy teatr repertuarowy, który będzie grał równolegle z teatrami zawodowymi i spróbuje być wobec nich konkurencyjny". Śmiało może powiedzieć, że mu się to udało.
Teatr Konsekwentny w Druku
Teatr Konsekwentny nie osiada jednak na laurach i choć na stałe zadomowił się w Starej Prochoffni, nadal szuka dla siebie nowych przestrzeni w których może działać.Jedną z nich jest właśnie Stara Drukarnia. - Pragniemy, aby seria naszych spektakli "Konsekwentny w Druku" stała się prologiem do podniesienia dyskusji na temat pozyskiwania od Warszawy nowych miejsc dla kultury
- tłumaczy Sajnuk.
Będzie to robić w dniu szczególnym: 27 marca co roku przypada bowiem Międzynarodowy Dzień Teatru. Święto ustanowione zostało w 1961 r. dla upamiętnienia otwarcia pierwszego sezonu Teatru Narodów w Paryżu w 1957 r. Za każdym razem z okazji tego święta publikowane są orędzia wybitnych twórców, a teatry na całym świecie przygotowują specjalne programy. Niestety, w Warszawie robi to jedynie Teatr Konsekwentny. Paulina Sygnatowicz
Teatr Konsekwentny w Druku
27-30 marca, Stara Drukarnia, (ul. Ogrodowa 31/35). Bilety: 20-35 zł, www. teatrkonsekwentny. pi
Program przeglądu
27.03. "Taśma", godz. 19
28.03. ..Pacjent", godz. 19
"Portrety - Zwykłe sprawy",godz. 20.30
29.03., "Wyrok śmierci na konia Faraona", godz. 19
30.03. "Someone who 'll watch overme...",god2.19