Świat według Witkacego
Tatiana, Zabawnisia i Florestan Węży-mord, bohaterowie Nowego Wyzwolenia Stanisława Ignacego Witkiewicza, znów wracają na scenę. Na premierę napisanego w 1925 roku dramatu „filozoficzno-fantastycznego” zaprasza Teatr Polski w Bielsku-Białej. Z adnotacją: „Chcemy zaproponować nowy, żywy i prowokujący do dyskusji spektakl”.
Na projekt tej inscenizacji złożyło się kilka elementów: pomysł interpretacyjny uczennicy Krystiana Lupy — Eweliny Marciniak, reżyseria i dramaturgia Michała Buszewicza oraz absolwentki Wydziału Aktorskiego PWST w Krakowie — Julii Wyszyńskiej, a przede wszystkim odwaga aktorów Teatru Polskiego i Stowarzyszenia Centrum Sztuki Kontrast.
Wyzwanie jest, owszem, poważne. Prawie stuletni dramat w swojej epoce był scenicznym eksperymentem Czystej Formy, ale także najbardziej chyba psychologiczną ze sztuk Witkacego. Jego tematem jest wyrafinowana i brutalna gra emocji, prowadząca do zniszczenia drugiego człowieka. A także projekcją lęków, towarzyszących zmianom cywilizacyjnym i technicznym.
To, co kilka dziesiątków lat temu było jednak marginesem życia społecznego, dziś staje się nieomal normą, co postanowili udowodnić realizatorzy spektaklu.
Czy nienasycenie bohaterów dramatu, pytają, i ich wieczne dążenie do nowych doznań, których szukają w seksie, władzy czy w upokorzeniu drugiego człowieka, nie jest podobnym zniewoleniem do tego, które dotyczy nas bezpośrednio dziś? Groza Nowego Wyzwolenia odbiega od groteski czy przymrużenia oka — nabiera kształtów daleka bardziej realnych i przerażających. Być może Witkacy, znów okaże się wizjonerem? W spektaklu grają: Jadwiga Grygierczyk, Marta Sawicka, Julia Wyszyńska, Rafał Sawicki, Tomasz Drabek, Sabina Głuch, Janusz Jachnik i Grzegorz Czorny.