Jasmin Levy, Bobby McFerrin i głośne spektakle. Czekają nas emocjonujące momenty w kulturze
Zdobywcy nagród Grammy, prekursorzy muzycznych stylów, wokaliści legendarnych zespołów czy wreszcie głośne spektakle. Oferta kulturalna w Lublinie w najbliższych miesiącach wygląda imponująco.
"Chłopi" Garbaczewskiego
W Centrum Spotkania Kultur trwa II edycja Festiwalu Scenografii i Kostiumów "Scena w Budowie". Widzowie zobaczyli już m.in. "Malowanego ptaka" Mai Kleczewskiej, teraz przed nimi "Chłopi" Krzysztofa Garbaczewskiego. Jest to zrealizowany z rozmachem i humorem spektakl z pogranicza science-fiction i wyprawy do skansenu. Garbaczewski mówi o chłopskim dziedzictwie, kreśląc przy tym ponury i aktualny obraz archaicznej wspólnoty. - To naprawdę nietypowy spektakl. Niecodziennie w końcu jest okazja, by publiczność mogła wejść na scenę i z takiej perspektywy śledzić akcję - rekomenduje Barbara Żarinow, koordynatorka festiwalu.
Program "Sceny w budowie" uzupełniają "Księgi Jakubowe" w reżyserii Eweliny Marciniak, czyli ubiegłoroczny laureat Grand Prix Złota Kieszeń za scenografię i kostiumy oraz "Wesele" Jakuba Roszkowskiego (lubelski Teatr Andersena). Gala wręczenia nagród odbędzie się 21 kwietnia (...)
Zapiski z wygnania
"Zapiski z wygnania" na podstawie wspomnień Sabiny Baral w reżyserii Magdy Umer to jeden z kilku spektakli, które powstają z okazji 50. rocznicy Marca '68. Premiera odbędzie się 9 marca w warszawskim Teatrze Polonia, a dwa miesiące później zobaczymy go na deskach Teatru Starego.
Krystyna Janda sięga po wspomnienia Sabiny Baral, która w 1968 roku jako niespełna 20-letnia dziewczyna wraz z rodzicami musiała opuścić Polskę. - To opowieść zwykła, ludzka, nierozdrapująca ran, ale starająca się analizować, spojrzeć na emigrację marcową z punktu widzenia, jakiego się chyba nie spodziewaliśmy. Nas nie ma, a antysemityzm jest już tylko waszym problemem - wyjaśnia aktorka i dyrektorka Teatru Polonia.
Współautorką adaptacji i reżyserką spektaklu jest Magda Umer. Krystynie Jandzie na scenie towarzyszyć będzie zespół muzyczny pod kierownictwem Janusza Bogackiego. - Nie sądziłam, że będę pracować nad spektaklem o Marcu "68 w takiej atmosferze, że wrócę do tych tematów i będę opowiadać o nich w czasie teraźniejszym - mówi Janda.
Spektakl bierze udział w 24. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.