Artykuły

Polska prapremiera „Czarnej maski”

Artystycznym wydarzeniem jesieni 1987 była w niedzielę w Teatrze Wielkim im. S. Moniuszki prapremiera polska Czarnej maski wg Gerharta Hauptmanna.

W bogatej i wszechstronnie zróżnicowanej twórczości Krzysztofa Pendereckiego jest to trzecia opera. Powstała ona w latach 1985/1986 na za­mówienie festiwalu w Salz­burgu. Tam też 15 sierpnia ubiegłego roku odbyło się jej światowe prawykonanie.

Polska prapremiera w Poznaniu, czwarte wykonanie po Salzburgu i Wiedniu (na scenie Staatsoper) przyjęta entuzjastycznie przez audytorium, potwierdza ponad wszelką wątpliwość wielkość dzieła, wzbogacającego współ­czesny teatr muzyczny. Na przedstawienie przybył do Poznania, witany owacyjnie, kompozytor.

Tym razem na widowni po­znańskiego gmachu „Pod Pega­zem” zgromadziła się plejada czołowych reprezentantów pol­skiego świata muzycznego (re­żyserów, szefów impresariatów, dyrektorów teatrów, krytyków) a także liczne grono gości zagranicznych; dla miejsco­wych melomanów nie pozostało już wiele biletów wstępu. We wtorek 27 bm. — drugie premierowe przedstawienie.

Czarna maska wystawiona została, zgodnie z życzeniem kompozytora, w wersji orygi­nalnej, tzn. w języku niemie­ckim; warto zaopatrzyć się więc w program, starannie opracowany graficznie i zawie­rający pełne tłumaczenie libret­ta po polsku. Realizatorzy: kie­rownictwo muzyczne — Mieczysław Dondajewski, insceni­zacja i reżyseria — Ryszard Peryt, scenografia — Ewa Sta­rowieyska, kierownictwo chóru — Jolanta Dota-Komorowska, libretto — Harry Kupfer i Krzysztof Penderecki.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji