Artykuły

Czerwone nosy

Wszyscy, „którzy żyją wedle niedzielnych wskazań księdza proboszcza, mogą poczuć się dotknięci” — przestrzega Janusz Majcherek w recenzji zamiesz­czonej w „Teatrze”. Czerwone nosy z poznańskiego Teatru Nowego w reżyserii Eugeniusza Korina, które zobaczymy w po­niedziałek i wtorek na Warsza­wskich Spotkaniach Teatral­nych, są prowokacyjne.

Peter Barnes, brytyjski dra­maturg i scenarzysta, napisał Czerwone nosy w 1985 roku. Wcześniej szokował czytelników czarnymi komediami, których akcja rozgrywała się na przykład w kostnicy, gdzie złożono zwłoki Leonarda da Vinci. Tym razem bohaterami są średniowieczni komedianci, którzy poszukując własnej drogi do sacrum, popa­dają w konflikt z oficjalnym, sko­rumpowanym Kościołem.

„Droga do sacrum jest indywi­dualna, nie instytucjonalna, obar­czona osobistą odpowiedzialnością” — pisze o przesłaniu sztuki Barnesa Janusz Majcherek. Przedstawienie Korina można według niego czytać jako metaforę. „Zabawne jest to, że jeszcze dziesięć lat temu taka sztuka jak Czerwone nosy by­łaby odczytywana jako deklara­cja antytotalitarna ze wskaza­niem na komunizm. (…) Znaki, mundury, rytuały mają w istocie drugorzędne znaczenie. (…) Czerwone nosy tak naprawdę opowiadają o tęsknocie za wol­nością i radością”.

„Sztuka Barnesa jest oszała­miająca, jak oszałamiające są fil­my Stevena Spielberga — pisze Tomasz Kubikowski w „Dialo­gu”. — Stanowi bowiem perfe­kcyjną żonglerkę gotowymi i skutecznymi schematami. Chętnym dostarcza dodatkowej zabawy w ich rozpoznawaniu. Jest prześmieszna”.


Teatr Nowy w Poznaniu: Czerwone nosy Petera Barnesa Przekład Stanisław Barańczak Inscenizacja i reżyseria — Eugeniusz Korin. Scenografia — Paweł Dobrzycki, kostiumy Irena Biegańska, muzyka — Jerzy Satanowski. Prapremiera polska — 16 kwietnia 1993.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji