Artykuły

Akropolis w Narodowym

Ryszard Peryt wystawia dramat Sta­nisława Wyspiańskiego. W sobo­tę premiera.

Mówi się, że jest to jeden z najtrudniej­szych, najbardziej zawikłanych tekstów Wyspiańskiego… Dla mnie jest jasny jak piorun — wyznaje Ryszard Peryt, który przygotowuje inscenizację Akropolis w Teatrze Narodowym. Peryt przez osta­tnie lata zajmował się teatrem muzycznym — wystawiał m.in. opery Mozarta w Warszawskiej Operze Kameralnej. Ty­tuł, który wybrał na swój powrót do te­atru dramatycznego, nie jest przypadko­wy. Marzył co prawda o inscenizacji Dziadów Mickiewicza, ale nie udało się. Postanowił więc wystawić Akropo­lis Wyspiańskiego, które jego zdaniem podobnie jak Wesele i Wyzwolenie wyrosło z Mickiewiczowskich Dzia­dów. Wyspiański napisał Akropolis w 1903 roku, bezpośrednio po ukończe­niu Wyzwolenia. — Akropolis czy­tam jako swoistą kontynuację Wyzwo­lenia — zapowiada Ryszard Peryt. — Tak jak w Wyzwoleniu pojawia się Kon­rad z Dziadów Mickiewicza, tak w naszym przedstawieniu zjawi się Konrad z Wyzwolenia. „Rzecz dzieje się na Wawelu w Noc Wielką Zmartwychwsta­nia” — pisze Stanisław Wyspiański w pod­tytule Akropolis. Jest to nie tylko in­formacja o czasie i miejscu akcji, ale też zapowiedź charakteru utworu. Wyspiań­ski „ożywia” postaci z nagrobków, figur i gobelinów katedralnych. Jako pierwsze ożywają srebrne figury Aniołów podtrzy­mujących trumnę św. Stanisława. Za ni­mi zstępują z cokołów inni kamienni „mieszkańcy Wawelu”. W kolejnych dwóch aktach zaczynają żyć postaci z go­belinów ze ścian nawy: bohaterem opo­wieści trojańskiej jest Homerowy Hek­tor. Główną postacią następnej opowieści — opowieści biblijnej — jest Jakub z Księgi Genezis.

Występują m.in.: Ignacy Gogolewski, Mariusz Bonaszewski, Teresa Budzisz-Krzyżanowska, Anna Chodakowska, Dorota Landowska, Bożena Stachura, Krzysztof Kolberger, Magdalena Warzecha, Sylwia Nowiczewska, Waldemar Kownacki. Opracowanie tekstu i reżyseria — Ryszard Peryt. Autorką scenografii jest Ewa Starowieyska. W spektaklu wykorzystano muzykę Wojciecha Kilara. Opracowanie muzyczne — Ryszard Peryt, choreografia — Emil Wesołowski.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji